PackBeckerSouthAmerica

Baños, Ecuador

Als er één plek is waar reizigers in Ecuador naartoe getrokken worden dan is het Baños. In en rond dit kleine stadje, liggend tussen groene bergen en een actieve vulkaan, kun je allerlei activiteiten doen. Je merkt gelijk dat ze gewend zijn aan toeristen, want op elke hoek is wel een hamburger, pizza of taco te krijgen. Best lastig om gezond te eten hier.

Ons hostel Plantas y Blanco (een doordenker) is waarschijnlijk the best in town en heeft een dakterras met panorama uitzicht over de hele stad. En een waterval alsof het de normaalste zaak van de wereld is. Ik deel een 3-persoonskamer met Vicki en Jorge, wat een veilig gevoel geeft.

Onderaan die waterval bevinden zich de hot baths (heetwaterbronnen) waar Baños vooral om bekend staat. (Baños betekent zoiets als baden. Het grappige is dat het ook wc's betekend). Ik had een natuurlijk bron verwacht, maar het leek meer op een zwembad. Toch was het heerlijk. Het grote bad is aangenaam warm en hier kan je lekker in zwemmen. Het kleinere bad is echt heet! Om af te koelen sprong ik afentoe onder de douche met ijskoud watervalwater. Goed voor de pijnlijke spieren.

De volgende dag hebben we met ze drieën mountainbikes gehuurd. Er was ons verteld dat er langs de weg prachtige bergen en watervallen voorbij zouden komen. Dit was helemaal waar. De weg liep 90% van de rit bergafwaarts, dus we hoefden weinig te fietsen. Hierdoor konden we extra genieten van de mooie omgeving. Na een half uurtje kwamen we bij een druk punt terecht. Het eerste wat we zagen was een waterval in een gigantische dal, maar wat daarna opviel was iemand die aan een zip line naar de overkant zweefde. Dit wilden wij ook!

Het was best spannend allemaal, want het waaide en regende een beetje. Natuurlijk werden we goed ingepakt met beschermkleding (inclusief nutteloze helm en handschoenen), maar als je daar zo aan een touwtje hangt moet je wel even slikken. En dan ook nog head first ook! Ik maakte het nog iets moeilijker door te gaan filmen (zie filmpje!). Het was een geweldige ervaring om zo boven het diepe dal te ‘vliegen'.

Na dit avontuur fietsten we verder. Elke 10 minuten kwamen we weer een zip line tegen, maar geen één met zo'n mooie omgeving als de onze. Drie uur later kwamen we aan bij een dorpje met de El Diablo waterval. Deze mochten we natuurlijk niet missen en we daalden de honderden uitgehakte traptreden af. Dat deze waterval naar de duivel genoemd is komt denk ik door de enorme kracht waarmee het water neerkomt. Ik heb aardig wat watervallen gezien, maar deze overleef je geen seconde. Via een halve grot, waar je kruipend doorheen moest, kwamen we bijna bovenaan de waterval. Shirt uit en even afkoelen onder het afketsende water.

Nadat we puffend al die treden weer terug waren geslenterd, waren Vicki en ik er klaar mee. Jorge ging nog even doorfietsen en wij gooiden onze mountainbikes achterin een wagen, waarna we er zelf bijsprongen. Goed geregeld! Terug naar Baños.

De rest van de tijd heb ik vooral gerelaxt. Op een regenachtige dag uitzendinggemist kijken, beetje skypen en uitgewisselde films kijken. En vooral genieten van niet ziek zijn! Gisteren zijn we met een groep van 6 (Amerikanen en Canadees) een stuk gaan wandelen om de vulkaan te bekijken. Helaas is deze bijna altijd verstopt achter een wolkenpak. Eenmaal terug in Baños zijn we bij een restaurant wat gaan eten en was het een heel gezellige avond. Dit is nou het zware leven van een backpacker.. ;-)

Roxanne

Klinkt weer helemaal zoals je had verwacht, veel leuker om te lezen ook! ;) Succes en veeeeeeel plezier, xx

David

Blij dat je weer de oude bent maatje. Donde esta genietos continues!

michel wilma

wat een mooie beelden en verhalen,kan zien dat je je al weer stukken beter voelt.
zzzzzzijn natuurlijk voor mij wel angstige momentjes als ik je zo zie dalen
inderdaad o,shit o,shit maar je bent weer geland ook
op naar de volgende beproeving.maar geniet vooral,xxxxxxxxxxxxxdikke kussssssss

Bianca

Hey Joe! Klinkt echt cool allemaal :), en hele mooie foto's! Kan het filmpje nu niet zie, youtube error ofzo.

Was helaas ff weg toen je me aansprak op Facebook maar zullen we ff een skypedate maken?
x